Copyright © 2008 YO6MT. All Rights Reserved
SALARIATII FRR
Salariatii FRR ar trebui sa aiba rolul principal in buna functionare a radioamatorismului romanesc. Conform statutului, acestia au cele mai multe responsabilitati si atributiuni in cadrul federatiei, reprezinta personalul specializat si platit sa lucreze in folosul cluburilor si a radioamatorilor romani.
Pana in anul 2001, salariatii FRR au lucrat in fosta structura de stat apartinand de MTS, fiind salariati de stat cu vechi state de serviciu, cu mentalitatile si obiceiurile functionarilor de stat, nu prea agreate de populatie. Birocratia excesiva, lipsa de respect fata de cetatean, neindeplinirea atributiunilor, ideea ca sunt de neinlocuit, lipsa de transparenta, au determinat guvernantii sa ia unele masuri impotriva acestor obiceiuri, sa oblige functionarul public sa lucreze mai responsabil si mai eficient. S-a demonstrat ca statul si functionarii sai sunt cei mai slabi gospodari, ca singura solutie este privatizarea.
Au aparut pe rand ,,Statutul functionarilor publici'', legislatia privind petitiile, accesul liber la informatii si alte masuri de stopare a abuzurilor si birocratiei cum ar fi ordonanta care prevede ca orice cerere nesolutionata in termenul legal de 30 de zile se considera aprobata.
In anul 2001 toate federatiile sportive s-au reorganizat dupa noua ,,Lege a sporturilor'', devenind structuri private. A fost de fapt o privatizare, si conform uzantelor, toti salariatii de stat au fost preluati de catre noua structura.
Fostii salariati de stat au avut privilegiul de a redacta statutul noii federatii, care a fost aprobat cu unele mici amendamente. A rezultat un statut slab, menit sa serveasca in principal salariatilor si unor grupuri de interese. Confuz, neclar, cu prevederi cotradictorii. Iata cateva despre salariatii FRR:
,,CAP. XV PERSONALUL SALARIAT AL FEDERATIEI
Art.93 Componenta personalului salariat al federatiei este aprobata de Consiliul Director si poate cuprinde īn functie de volumul de munca si disponibilitatile financiare urmatoarele functii:
Presedinte.
Secretar general
Secretar federal.
Antrenor federal.
Contabil
Instructori.
Casier.
Secretar-dactilograf.
Operatori-calculator.
Magazionier
Federatia poate utiliza pe bazå de contract civil si serviciile altor persoane (jurist, etc).
Art.95 Atributiile principale ale tuturor salariatilor sunt stipulate in Regulamentul de ordine interioara vor fi cuprinse si īn fisa postului.
Art.96 Eliberarea din functie, precum si ocuparea posturilor vacante se face in conditiile legii. ''
Si o prevedere care o contrazice pe cea de mai sus:
,,CAP. IX CONSILIUL DE ADMINISTRATIE
Art.64 Consiliul de Administratie se compune 17 membri, dupa cum urmeaza:
a). Presedinte
b). Doi Vicepresedinti
c). Secretar general
d). Secretar federal
e). Presedintii Comisiilor si Colegiilor Centrale
Art.65 Membrii Consiliului de Administratie au un mandat de 4 ani, dar numai daca īntrunesc īn tot acest timp, conditiile care au stat la baza alegerii lor. In caz contrar functiile respective ramān vacante, iar inlocuirea se face la prima adunare generala prin procedurile precizate la art. 51 - 56.''
Si o prevedere care limiteaza accesul la functiile de conducere:
,,Art.55 Propunerile privind candidaturile pentru Consiliul de Administratie se fac direct pe functii si vor trebui insotite de:
a). Curicullum vitae.
b). Scrisoare de intentie privind aportul personal la organizarea si functionarea federatiei sau sprijinul financiar, material sau moral pe care poate sa-l dea pentru dezvoltarea activitatii.
Art.56 Propunerile privind candidaturile pentru functiile alese, īnsotite de curicullum vitae si scrisoare de intentie trebuie transmise, de catre membrul afiliat respectiv, cu cel putin 5 zile inaintea desfasurarii Adunarii Generale de alegeri. Nu se iau in considerare propunerile sosite la secretariatul general al federatiei dupa acest termen sau īn timpul Adunarii Generale.''
Sunt prevederi contradictorii referitoare la secretarii FRR. Acestia sunt angajati in conditiile legii sau sunt alesi??
Statutul legifereaza functia pe viata? ,,Art.96 Eliberarea din functie, precum si ocuparea posturilor vacante se face in conditiile legii. ''
Se pune intrebarea: - Cine are dreptul sa decida eliberarea din functie si ocuparea posturilor vacante?
- Ce prevede legea referitor la eliberarea din functie si ocuparea posturilor?
Raspuns posibil: - Decizia apartine angajatorului (cluburile).
- Legea prevede ca eliberarea din functie se poate face numai daca s-au incalcat grav prevederile ,,Codului muncii'' sau prevederile contractului semnat la angajare. Ocuparea posturilor vacante se face prin concurs pe post, anuntat in presa centrala, la care participa candidatii selectionati pe baza unor criterii de studii, experienta, competenta, rezultate anterioare, etc.
Din cele de mai sus nasc alte intrebari:
- cum s-au facut angajarile pe posturi in anul 2001?
- exista contracte de munca legale in cadrul FRR?
- secretarii FRR sunt alesi, numiti sau angajati legal?
- statutul a fost verificat de catre juristii ANS si judecatorul delegat care au aprobat functionarea
federatiei?
Oricare ar fi interpretarea statutului, adunarea generala este indreptatita sa aleaga in interesul radioamatorilor si a radioamatorismului romanesc.
Salariati alesi? Este varianta slaba, neperformanta. Este varianta in care salariatul nu este direct interesat de obtinerea unor rezultate, ci in culegerea unor simpatii din partea alegatorilor (conducerea cluburilor), si servirea intereselor unor grupuri de interese. Este varianta in care ,,finii isi aleg nasul'', sistem preluat de la alte federatii demodate. Si daca ne gandim ca alegatorii sunt in mare parte tot angajati, unii fosti subordonati ai actualilor salariati ai FRR, rezultatele sunt previzibile.
Salariati angajati? Este varianta optima, europeana, a economiei de piata, in care rezista cel care are performante si rezultate. Rezultatele slabe ale ultimului mandat se datoreaza in principal stilului de munca practicat in cadrul FRR, principalii raspunzatori de nerealizarile CA fiind salariatii FRR, care conform statutului organizeaza si coordoneaza activitatea federatiei si a CA, administreaza si gestioneaza federatia. Sa nu uitam ca salariatii federatiei consuma 80 - 90% din bugetul FRR pentru salarii si conditii de munca, adica 100 - 110.000 RON, bani care trebuie sa se transforme in rezultate.
Exista mari nemultumiri privind rezultatele obtinute de catre FRR, rezultatele sondajelor de opinie fiind graitoare. Intrebarea este ce facem?
- CONTINUAM TOT ASA?
- SCHIMBAM ECHIPA CU ALTA MAI PERFORMANTA?
- PUNEM LA MUNCA ACTUALA ECHIPA?
Este decizia AG din mai 2008. Si depinde de interesele pe care le apara delegatii cluburilor. In mod normal ar trebui sa apere interesele celor pe care ii reprezinta, si sa nu insele asteptarile acestora.
ALEGERI 2008
PENTRU CONSILIUL DE ADMINISTRATIE AL
FEDERATIEI ROMANE DE RADIOAMATORISM
VOTATI. OPINIILE DUMNEAVOASTRA CONTEAZA SI TREBUIESC FACUTE CUNOSCUTE